• Öka teckenstorlek
  • Standard teckenstorlek
  • Minska teckenstorlek

Fremos modulkörning i Prag

E-postadress Skriv ut

hallen

25 år sedan Nskalan började med moduler i Fremo och det firades med en jubileumskörning den 2-6 oktober i Prag.
Den svenska delegationen utgordes av 12 svenskar varav merparten skåningar.

Dagen innan avfärd, på tisdagen, lastades merparten av modulerna på släpet och mer än en fundering lades på om allt kom med. Lite synd att stå i Prag och upptäcka att någon modul blivit kvar hemma. Tisdag kväll anlände också stockholms representant, John.

Onsdag.

Prag61Det sista anlände med Göingarna och packades och därefter bar det iväg mot Trelleborg och morgonfärjan till Sassnitz/Mukran. Väl ombord så var alla äntligen samlade, 12 personer från 3 bilar och ett släp.
På färden till Tyskland idkades lite förarbete för körningar i Prag (fraktkort), diverse inköp och en andra frukost.

Prag59I Mukran gjordes ett stopp på Bordershopp för inköp (Punch som en typisk svensk dryck). Sedan var det motorvägskörning med länpliga pauser till Prag och en del felkörningar. Bilen med släpet var framme vid hallen 21.45 och avlastning. Senaste incheckningtid på hotellet var 22 - dvs gott om tid...

 

 

 

Torsdag.

Prag64
Banbygge startade 9.30. En hel del väntan på att banan skulle mätas in och nå fram till "skandinavien". Men till slut fick vi komma igång och kunde montera våra moduler ihop med de danske. Viss blandning av danska och svenska moduler där dubbelspårsdelarna utgjorde danmark och enkelspåren blev Sverige. När vi väl kom igång med banbyggandet tog det sedan inte lång tid förrän tågen började köra runt i skandinavien.



 

VarjeInternationell buffé från danmark, sverige och polen dag klockan 16 skulle några deltagande grupper bjuda på smakprov av mat hemifrån, sk. "nationell buffé". Det var vi, danskarna och polackerna som stod för buffén på torsdagen. Vi serverade ärtsoppa med tillbehör (se tidigare snabbstopp på bordershop) och rökt lax på en brödbit. Danskarna bjöd på sill och polackerna hade bl.a. sill, korv, fläsk och plommonbrännvin.
Banan började efterhand fungera i fler och fler områden men helt klar var den inte när svenska delegationen drog sig tillbaka.

En riktigt maffig bana där man tydligt såg de olika ländernas landskapstyper. Totalt blev banan ca. 285 modulmeter!

Fredag

Förmiddagen gick åt till diverse strul hos Tyskarna och Tjecker. Efter lunch kom vi igång med körningna som löpte ganska felfritt.
Klockan 17.00 var det stopp i körningarna för lite aktiviter. Veteranspårvagnar för en tur genom PragTvå veteranspårvagnar hämtade och tog oss runt Prag förbi många sevärdheter. Spårvagnsturen avslutades vid Brevnos monastery brewery där mat och öl serverades i rikliga mängder En rundtur på bryggeriet hanns också med

Lördag

Körning hela dagen  med avbrott för mat. Man behövde inte gå hungrig där. En carteringfirma serverade mat,  bestående av soppa, huvuvdrätt,och ibland efterrättt. Därtill var det ju också den "nationella buffen", idag de tyska grupperna.

Flera tyska stationer var obemannade pga peronalbrist. Här fick man hålla tungan rätt i mun - är tåget, N2345, man ska hämta ett person eller godståg? Hm, det var det andra...
På de tjeckiska stationerna gick det bättre även om språkförbistringen var stor - engelska eller tyska fungerade lika bra som svenska. Många tjeckiska stationer körde med fungerande signaler, ofta semaforer. Kul , snyggt och det underlättade körningen!

Prag22De tjeckiska modulerna var genomgående väldigt genomarbetade när det gällde landskap - många vackra scener!

 

 

 

Söndag

Körning på förmiddagen fram till lunch. Klockan 14 var vi färdiglastade och sedan bar det iväg till Rostock och färjan där. Även bilen med släpet hann fram i tid vilket planeringsektionen inte hade varit övertygad om.

Måndag

Ankomst Trelleborgs hamn 06.15. En  trött samling modulrallare drog hem var och en hem till sitt efter en lyckad vecka i Prag.

 

Nedan lite blandade bilder med mycket ögongodis. Klicka på bilderna så kan ni titta i större format.